Saveti drugih negovatelja

Briga o bliskoj osobi može da vam promeni život i često dovodi do osećanja koja pre toga niste iskusili. Neki smatraju da je briga o bliskoj osobi isključivo njihova odgovornost. Možda se ustručavaju da traže pomoć i veruju da niko drugi ne može obezbediti tako dobru brigu, a moguće je i da ta bliska osoba ima poverenja samo u njih. Svaka situacija je drugačija, ali mnogi imaju podeljena osećanja – ponekad pronalaze ljubav i zadovoljstvo u vođenju brige o nekome, a ponekad se ljute zbog toga koliko to utiče na njihov život. To može da dovede do osećaja krivice, stresa, besa i iscrpljenosti. Ako se osećate ovako, razgovarajte o tome sa pouzdanim prijateljem ili grupom za podršku.

Nije sramota tražiti pomoć

Prijatelji i porodica su odličan izvor pomoći i podrške, stoga nemojte sumnjati u njihovu volju da pomognu. Verovatnije je da vam se dive zbog onoga što činite i da žele da na neki način daju svoj doprinos tome. Tražiti pomoć nije znak slabosti; to vam čak može omogućiti predah koji vam je potreban da biste bili bolji negovatelj.

Zamolite članove porodice da preuzmu na sebe neke kućne poslove, odnosno da vam pomažu u određeno vreme u toku nedelje. To je najbolje da učinite prilikom porodičnih okupljanja, jer će se verovatno sami ponuditi kada budu videli da to čine i ostali. Napravite raspored da biste zabeležili sva njihova obećanja i ohrabrite ih da podele obaveze ako misle da neće moći sami.

Prihvatite pomoć od prijatelja. Ako ne možete da odete do prodavnice, neće im biti teško da kupe nešto i za vas kada budu išli za sebe. Mogu vam pomoći i oko nekih kućnih obaveza, kao što je košenje travnjaka. Imajte na umu da ne mora svaka vrsta pomoći koju vam prijatelji pružaju da bude u direktnoj vezi sa osobom o kojoj vodite brigu – svaki doprinos može da vam uštedi dragoceno vreme i omogući vam da se odmorite.

Delite pozitivne i negativne emocije

Svi znamo da se u toku vođenja brige o osobi sa inkontinencijom javljaju pozitivna i negativna osećanja. Postoje neprijatni i komični trenuci, kao i oni kada shvatite da obezbeđivanje najbolje moguće brige predstavlja privilegiju koja pruža mnogo zadovoljstva. Ako podelite ova osećanja sa ostalima koji se nalaze u sličnoj situaciji, na taj način ćete im pružiti pomoć i ohrabrenje, dok ćete istovremeno zadržati osećaj ravnoteže. Organizujte nedeljna ili mesečna okupljanja sa članovima porodice i prijateljima koji vam pomažu. Time što delite sa ostalima pozitivna i negativna osećanja i razgovarate o njima stvarate čvrstu mrežu podrške i tako sebi dajete oduška u okruženju koje vas razume. Takođe, nemojte da zaboravite da na <forumu za diskusiju> uvek možete da ispričate svoju priču ili da date sebi malo oduška. Garantujemo anonimnost, kao i to da vaše iskustvo može stvarno pomoći drugima.

Kanališite bes i frustracije

Osoba o kojoj vodite brigu može biti frustrirana zbog svoje nemoći i to može iskaliti na vama. Ukoliko do toga dođe, nemojte zaboraviti da ona nije sama kriva što zavisi od vas. To je nešto što je bilo jače od nje i može joj teško pasti. Pokušajte da usmerite svoj bes na zdravstveni problem te osobe, a ne na samu osobu koja pokušava da se izbori sa njim. Ponekad je potrebna treća osobe kako bi se smanjila napetost i podelio teret.

Vodite beleške

Jedna od najstarijih i najboljih terapija za tumačenje pozitivnih i negativnih osećanja je njihovo beleženje. Možda je zato pisanje dnevnika prisutno još od davnina. Naravno, nakon dugog i napornog dana, verovatno ste suviše umorni da biste pisali roman. Ipak, zašto ne biste pokušali da jednom nedeljno vodite beleške o onome što je bilo dobro i onome što je bilo loše? Koncentrišite se na dobre stvari i razmislite kako možete da ih još više poboljšate naredne nedelje. Nakon toga, obratite pažnju na ono što je loše i nastojte da to svedete na minimum. Možda ćete dobiti neke ideje ako posetite naš forum za diskusiju.

Zdravlje pre svega

Nesumnjivo je da dobar negovatelj mora da bude relativno dobrog zdravlja, tako da je potrebno da reagujte odmah kada osetite da nešto nije u redu. Kada vodite brigu o nekome, lako se može dogoditi da zanemarite stvari kao što je ishrana, pa zbog nedostatka vremena često jedete na brzinu. Zato pokušajte da imate tri redovna obroka dnevno. Imaćete više energije i osećaćete se mnogo bolje.

Odmor je neophodan

Ako vam situacija postane neizdrživa, nemojte samo da krivite sebe. Dajte sebi vremena da se prilagodite novim obavezama i novom načinu života. U stvari, neophodan je redovan odmor od onoga šta radite. Čestitajte sebi na odlično obavljenom poslu i, što je najvažnije, odmarajte se s vremena na vreme – jer to zaslužujete.

Izađite na svež vazduh

To vam možda zvuči kao nešto što je vaša baka imala običaj da kaže, ali zaista ništa ne može da zameni malo svežeg vazduha (ukoliko to vremenske prilike dozvoljavaju). Čak i šetnja od pet minuta po kraju može da vam popravi raspoloženje i razbistri misli. Pokušajte da svakodnevno provodite određeno vreme napolju da biste poboljšali raspoloženje (i podigli nivo vitamina D). Imajte na umu da se to odnosi i na osobu o kojoj vodite brigu, pa je zato ohrabrite ako želi da povremeno provodi vreme napolju.

Brinite o sebi

Pokušajte da svakog dana izdvojite vreme za sebe. Svakog jutra planirajte vreme za razonodu za taj dan – nešto čemu ćete da se radujete. To može biti uživanje u čokoladnoj poslastici u tri sata posle podne, čaša vina na kraju dana ili duga, vruća kupka. U svakom slučaju planirajte tu razonodu, ne odustajte od nje i uživajte.

Cenite ono što radite

Mnogo se trudite, ali koliko često razmišljate o svemu dobrom što činite: o udobnosti, nezi i dostojanstvu koje pružate bliskoj osobi? Lako se može upasti u rutinu i zaboraviti na to. Stoga ne zaboravite da bi trebalo da se ponosite onim što radite jer su negovatelji posebna grupa koja podržava samu strukturu društva. Ponekad je potrebno vas, vašu porodicu i prijatelje podsetiti na to.

Potražite savet stručnjaka u profesionalnim organizacijama

Moguće je da u vašoj okolini već postoje centri za dnevni boravak odraslih ili zdravstvene organizacije. U tom slučaju biste mogli da brigu o toj osobi poverite nekom pouzdanom, tako da možete da budete slobodni na par sati. Druga prednost se ogleda u tome što osoba o kojoj vodite brigu dobija mogućnost da se druži sa sebi sličnima. Mnoge od ovih organizacija nude mogućnost prevoza, organizuju redovne grupne aktivnosti kao što su dnevni izleti i obezbeđuju obroke. Neke čak nude uslugu dostave hrane. Posetite kafe da biste pročitali druge ideje i savete koji vam mogu olakšati brigu o bliskoj osobi.

Među ostale korisne usluge ubrajaju se besplatna dostava proizvoda iz apoteka i inicijative nekih škola, državnih fakulteta ili omladinskih grupa u kojima učestvuju učenici i studenti. Ako traže način na koji bi mogli da pomognu zajednici, mogli bi da pomognu i vama.

U većini mesta postoje profesionalni negovatelji koji vas mogu posetiti i voditi brigu o vašem bližnjem. Na taj način ćete imati slobodno vreme da se vidite sa prijateljem ili, jednostavno, da se razonodite. Ako biste želeli da odete na duži odmor, možete da se raspitate o domovima za privremeni boravak osobe o kojoj vodite brigu.

Možete da vidite mnogo navedenih organizacije kada kliknete na korisne linkove ili možete da se obratite lokalnoj zdravstvenoj ustanovi da biste saznali koje usluge za pružanje podrške postoje u vašoj okolini. Pogledajte šta je dostupno u vašoj blizini.

Stupite u kontakt sa drugim negovateljima

Potražite grupu za podršku i uskoro ćete upoznati i druge koji u vašem susedstvu vode brigu o bliskim osobama. Razmena iskustava sa osobama u sličnoj situaciji pomoći će vam da sačuvate samopouzdanje, a moći ćete da dobijete i vredne savete.

Proverite na kakvu pomoć imate pravo

Možda imate pravo na pomoć i finansijsku podršku, odnosno na pokriće zdravstvenim osiguranjem. Pogledajte da li imate pravo na naknadu ili pokriće. Ako imate, potrebno je da se obratite svojoj zdravstvenoj službi.

Budite obavešteni

Biti u toku sa novim idejama, proizvodima i tehnikama ne znači samo da ćete napraviti najbolji mogući izbor za sebe i osobu o kojoj vodite brigu. To će vam omogućiti i da ostanete povezani sa širom zajednicom negovatelja. Kada god to bude moguće, pojedinosti o relevantnim novostima postavićemo na oglasnu tablu.

Ukoliko imate bilo kakav savet o tome kako negovatelji mogu da vode računa o sebi, pošaljite svoje predloge ovde da bi drugi mogli da iskoriste vaše iskustvo.